Resor

Jag älskar att resa och tack vare lågprisflygbolagen har jag fått möjlighet att resa lite mera och så har det blivit inom Europa. Problemet med mig är att jag oftast förälskar mig i nya platser och vill återkomma åter och åter igen. Min första charterresa gjorde jag för lite mer än 10 år sedan och den gick till Gran Canaria, jag hade då tänkt att jag skulle besöka alla öarna men jag har fastnat på Gran Canaria, jag har varit dit 8 gånger och är ännu inte klar med den ön. Vet inte vad det är som drar mig dit, jag känner mig som hemma när jag kliver av flyget på flygplatsen i Las Palmas. Det går inte beskriva känslan men jag tror det är många som förstår vad jag menar.

Sedan så har jag även förälskat mig i Italien. När jag var tonåring så planerade jag och min bästa vän att vi skulle åka till Italien när vi var lite äldre. Vi planerade väldigt intensivt och sprang på resebyråer och hämtade resekatalogern. Men det blev inte av. Jag kom inte till Italien förrän jag var 38 år, då hamnade jag i Rom och det var kört så fort jag satte min fot utanför flygplatsen. Vi kom ned sista februari och solen sken och det var 22 grader varmt, luften var full av lukten av Italien.

Ett år senare var jag till Venedig, en underbar liten sagostad. Men jag kände mig mätt när jag reste hem och var nöjd och hade väl känslan att det var en stad jag inte behövde komma tillbaka till för nu hade jag sett den, MEN den känslan gick över snabbt… Jag vill tillbaka… hösten 2010 åkte jag tillbaka till Rom och kände att denna stad kommer jag aldrig bli klar med. Om någon skulle komma med en biljett dit så skulle jag åka på stört.

Barcelona är också en under stad, jag har varit dit två gånger. Den ena gången bodde jag inne i staden och den andra gången bodde jag i Calella som ligger ungefär en timme med tåg utanför Barcelona. Barcelona har allt, citylivet, shoppingen, stränder ja allt. En helt annorlunda stad mot Rom, om jag skulle behöva välja mellan dem så skulle det inte gå. Jag kan inte säga vilken stad som är bäst. Jag gillar dem bägge två. När jag planerade att åka till Barcelona första gången så var det för att få uppleva Sagrada Familia, men under tiden jag sökte information om staden så hittade jag något annat som drog, Montserrat. En bergskedja som ligger utanför Barcelona och man åker tåg dit. Det ligger ett kloster där som har en pojkkör som är känd över hela världen.  Det går inte beskriva känslan av att komma med tåget upp för berget och se de konstiga formationerna som bergskedjan har och sedan kliva av mitt i alltihopa. Tystnaden är kompakt och luften är klar och skön att andras.

London är en underbar stad också. Har varit där två gånger och vill komma tillbaka igen.

Den senaste storstaden jag har varit till är Budapest. Det var en överraskningsresa för min mamma, jag och min bror bokade och sedan så gav vi mamma det i 70 årspresent. Vilken underbar stad!! Det är en stad som står med ena benet i öststaten och det andra benet i väst. Mycket att se och mycket att fotografera. Vill tillbaka.. Det som gjorde resan ännu bättre var min bror, han var som en uppslagsbok 🙂