Hopp om liv

Hopp om liv

När jag ligger och kryper omkring i fjolårsgräset så känner jag mig full av hopp och glädje för ur det bruna och torra gräset så kämpar sig grönt upp. Det är blandad kompott av blommor som sträcker sig upp mot vårsolens varma sköna strålar.  Det luktar vår ute, det är underbart. Vägarna här på Åland fylls av bönderna med sina traktor som är på gång med att förbereda inför vår och sommar, trädgårdarna fylls av små blommor och gröna gräsmattor. VÅR!!!  äntligen!!!  Underbart!

För två år sen blev jag överförtjust inför varje helg då vi åkte över för att förbereda inför vår flytt, eftersom det hände nya saker i trädgården varje helg.

Jag älskar blommor, men jag har inte gröna fingrar. Hatar att hålla på att rensa ogräs och hålla efter. I den sista lägenheten jag hade, så hade jag min balkong med sol nästan hela dagen så den fyllde jag med tomatplantor och blommor i blomlådor. I radhuset så satte jag tulpanlökar och grävde ner rosenbuskar. Men mycket mer än så gjorde jag inte, eller jo jag köpte färdiga blommor och planterade i lådor under sommaren.. Så flyttade jag hit och min faster blev eld och lågor. Njaaa sa jag…… första sommaren blev det lite blommor i krukor ute på tomten, likadant i fjol förutom att jag sådde en massa solrosor och blommor som storblommade!! Sedan grävde jag lite på tidiga hösten och tryckte ner ännu mera blomlökar. I år börjar jag med att förså här inne, hela mitt stora fönster är fullt av sådd och lampor. I dag planterade jag lök i en pallkrage, har potatis på grodd…..Det blir mer och mer… och det är roligt!!!

2 reaktioner på ”Hopp om liv

Kommentera

