Ålänska ord-uttryck

Ålänska ord-uttryck

Visserligen pratar man svenska här på Åland men det finns en ganska stor skillnad på ord och mening. Råkar man på en riktig ålänning så är det inte säkert att man riktigt förstår vad den personen säger, precis som om du kommer upp till tex. norra Sverige och träffar på en riktig norrlänning.

Jag har råkat på en hel del ord som betyder en sak i Sverige men en helt annan här på Åland. På Facebook har en ny grupp skapats och den heter ”Sverigegruppen på Åland”, där togs just språkämnet upp häromdagen och här kommer några ord som togs upp i den diskussionen:

  • semla, i Sverige är en semla en bulle med grädde och mandelmassa. Här på Åland betyder det en fralla, alltså en rund bulle som vi i Sverige kallar för fralla.
  • stegring, det ordet använder man när man får feber och den går upp
  • att paja katten.. då klappar man katten, man kan även säga pajar frassen
  • gummiskor är inte som man kan tro gummistövlar utan gympaskor
  • halare= overall
  • dyna=kudde
  • plättar här, är våra pannkakor i Sverige
  • päron är potatis men det har jag nog för mig att jag även har hört i Sverige
  • dynvar=örngott
  • rang=ringa
  • glop=tonåring eller ungdom
  • det kracklar=strular
  • jola int betyder väl ungefär att löjla dig inte
  • ämbar=hink
  • batteri=element
  • byka, bykmaskin = tvätta, tvättmaskin
  • tissar är tuttar
  • kackat då har man varit på toa och tömt magen 🙂

Det här är några exempel och jag tror att många av dem finns även i det svenska språket i Sverige även om man inte använder de orden i dag men jag tycker jag känner igen en del från mina mor och farföräldrar.

0y9a7659-kopiaz

Kommentera

