Odlingar

Odlingar

Jag har INGA gröna fingrar. Har alltid haft växter i trädgården som jag typ bara behövt vattna och rensa ogräs ifrån. Inte odlat några grönsaker. Planterat nya blommor från affären i krukorna till sommaren.

Så flyttade jag till Åland och huset inkluderade en enorm tomt. Både mina fastrars och min mammas reaktion var att WOW nu ska hon plantera!!! De såg framför sig allt jag kunde göra på tomten.  Jag har väl inte varit lika entusiatisk som dem. Första sommaren gjorde jag ingenting. Kliade mig bara i huvudet och släppte tanken snabbt…

Inför andra sommaren gjorde jag inte heller så mycket. Jag och mamma rensade upp runt ett träd där det redan fanns lite blommor och så sådde vi lite fler blommor och tryckte ner lite lökar där. Men mer än så gjorde jag inte.

Under tidiga sommaren grävde jag lite och sådde en massa blomfröer och solrosfrörer. Men mer blev det inte.

Men så…mina två fastrar hade skaffat sig en kolonilott…eller om det var två…och de satte igång redan på senvintern och planterade och så, det var chili, tomater och en massa grönsaker. Och hela förra våren, sommaren och långt in på hösten arbetade de med sina kolonilotter och de fick lön för mödan. De skördade en enorm mängd potatis och andra grönsaker. Jag blev väldigt imponerad av dem och deras fina skördar och de lyckades nog så ett litet frö hos mig.

Men jag är jag och vet riktigt inte vart jag ska börja. Läste på lite, pratade med mina fastrar, ena fastern la till mig i en grupp på facebook och sen började jag att titta på Mandelmanns på fyran. Sedan så beställde jag tomatfröer, chilifröer, jordgubbsfröer och vårlöksfröer. Inhandlade jord och krukor samt belysning. I dag planterade jag! Så nu får vi se hur jag ska fortsätta när fröerna förhoppningsvis börjar växa. 

Fortsättning följer……

Kommentera

