Alla helgons dag

Alla helgons dag

Förra lördagen var en tröttdag. Vi hade haft övernattning med min sons klass och den andra sexan. Lyckat och som det ska vara på sådana övernattningar så var vi trötta pga lite sömn😂😆 

När vi kom hem var jag 100% säker på att det var alla helgons dagen så vi for till graven för att tända ljus på min sons farmors grav och släkt. Det var inte så många som hade tänt och tomt med människor på kyrkogården, inte vad jag hade förväntat mig på den dagen. Senare i veckan håller jag på att skriva in saker i kalendern och ser då att jag hade trott fel, det är ju i dag. Så i kväll for vi igen och nu var det många fler ljus tända och det var människor där som tände mera ljus. Det är något särskilt med att vara på en kyrkogård på alla helgons dag. Det är en särskild stämning över kyrkogården och man hör ett tyst mummel från de människor som är där för att tända ljus.

Starkast känsla får jag på Skogskyrkogården i Stockholm. Det är en väldigt vacker kyrkogård i vanliga fall men på alla helgons dag blir den ännu mer speciell när människor vallfärdar dit för att tända ljus och hedra sina kära.

Kommentera

