Gluten

Gluten

När jag var till läkaren sist så rekommenderade han att jag ska testa två månander med strikt glutenfri diet. Forskarna har kommit fram till att det finns ett samband mellan gluten och ledvärk. Här finns en artikel och här en annan, i den senare artikeln står också att man ska ha läkare eller diestist som hjälp när man ska utesluta gluten.

Jag trodde att det var bara att se till att inte äta bröd och dylikt med vetemjöl men det är mer än så. Man måste läsa innehållsförteckningen på alla livsmedel. Så den här veckan börjar jag.

 Anledningen till varför min läkare gav mig rådet är att sen augusti ungefär har jag fått knölar på fingerlederna och mer och annorlunda värk i fingrar, händer, handleder och fötter. 

Får väl se hur det ska gå 🙂 Det är inte bara att ta sig en bit från ett kakbord längre….

En reaktion på ”Gluten

  1. Jag slutade med gluten för snart 3 år sedan. För mig har det inte blivit någon skillnad med värken. Däremot har jag nästan ingen pollen allergi kvar och den har varit riktigt jobbig sedan jag var 6 år. Men självklart ska man prova. Problemet är att jag nu blir riktigt dålig i magen när jag får i mig gluten.

Kommentera

