Källsortering

Källsortering

Ursäkta att jag höjer min röst och bryr mig! Men nu är det så här att vår planet mår inte så bra. Ett steg även om det är litet är källsortering. Här i vår by har vi ett hus där vi kan lämna ifrån oss nästan alla våra sopor. Vi kan lämna papper, kartong, plåt, tetra, glas, hårda plastförpackningar och aluminium.

Det finns stora fina skyltar över varje soptunna vad som ska kastas i. Anledningen till att det finns olika soptunnor för olika saker är ju att de hanteras olika när de ska återvinnas. 

Så jag har lite svårt att förstå varför människor är så lata så man inte ids göra som det står på skyltarna. Massa plastpåsar i hårdplasten fast det står hårdplast understruket. Här blandas inte hårdplast med mjukplast. Man slänger glasflaskor tillsammans med aluminuim, kartonger i papper osv.

Jag är ganska dålig att tänka på miljön, älskar tex att resa och då blir det med flyg…men här kan jag göra något och är en satkärring hemma när det sorteras fel…och blir nu ganska less på att se hur nonchalant vissa människor är. Skärpning!!!

Kommentera

