Kronisk sjuk

Kronisk sjuk

14 år med fibromyalgi och fortfarande måste jag påminna om att jag är sjuk.

Att behöva tala om eller påminna att man är sjuk är lika jobbigt som att ha ont. Det är inte en självklarhet att bara för att jag hade energi för en timme sen så har jag det nu. Min energi försvinner lika snabbt som den kan komma och även om jag har ork och energi så är det inte alltid så bra att använda sig av den utan det kanske är bättre att vila.

Även om mycket är positivt i livet just nu så är jag helt slut och känner mig ofta ledsen och orkeslös. Lilla minsta sak kan göra mig gråtfärdig eller förbannad /besviken och det är jobbigt. Det är länge sen jag mådde så här dåligt både fysiskt och psykiskt. 

Tur att jag ska till läkaren på torsdag. Oftast  när jag kommer till läkaren är jag ganska ok psykiskt och då får jag känslan att läkarna inte riktigt förstår hur dåligt jag egentligen mår.

Sedan har jag resan att se fram emot,  nästa vecka åker jag till värmen en vecka och jag hoppas att jag blir full av värme, sol, energi och glädje.

Träningen och den biten tog jag tag i ordentligt i dag och kommer jobba stenhårt med det i 12 veckor framåt och efter de veckorna är mitt mål att jag har hittat tillbaka till träningen och att jag har fått tillbaka flytet och allt bara löper på.

Trodde aldrig att jag skulle hamna i en sån djup svacka efter det senaste året. Att man kunde bli så dålig när det har varit bara roliga och positiva saker….men det kan man.

image

2 reaktioner på ”Kronisk sjuk

  1. Det är för att du haft så mycket.
    Röj, planering, körkort, flytt, packa upp, fixa i ordning, skaffa nytt jobb, så nu kommer det, men det går över så småningom.
    Du är ALLDELES ALLDELES för duktig. Vila, vila, vila, be om hjälp, ge mer ansar åt dem omkring dig. De nära o kära.
    DU kan inte fixa allt. Ingen kan, men alla kan göra nåt. >3

  2. Känner så väl igen det du skriver om att vara psykiskt ok vid läkarbesök, tror det är vi som är vana att visa upp en stark positiv sida när vi ”rör” oss bland folk. Jag har jättebra läkare men de fattar inte den biten. Det syns inte på oss när vi är i botten eller så spottar vi upp oss när andra är med.
    Det här med att träna upp dig igen, det tror jag på, men jag fattar inte varför du måste i praktiken köra skiten ur kroppen. Vad vinner du på det?
    Jag blir sämre av träning och gick som i ett evigt hamsterhjul sist jag gav mig fan på att träna. Tränade, packa ihop, vila två dagar helt slut, träna, packa ihop, vila någon dag osv. Var liksom ingen nytta för mig och nu sitter jag här ett riktigt fysiskt vrak för jag hittar inget som funkar utan att sänka mig fysiskt.
    Kämpa på lilla fibrosyrran men var inte så himla duktig. Kram

Kommentera

