Inte alla dagar som är toppen

Inte alla dagar som är toppen

Negativa saker i dag
Edit är död 😦 Hon blev 83 år gammal. Hon har funnits hela mitt liv, hon är någon som är lika med barndom för mig. Hon har funnits med kramar, fika och saft. Hon har funnits där med köttsoppa och palt ( vilket inte var något av mina favoriträtter ;), men ändå)
Hon och Sigurd tog emot vår post när vi var i stugan i norrland på somrarna.

Man cyklade dit varje dag för att se om höstkatatogerna hade kommit. Sigurd och Edit hade en bondgård med kor och när jag var liten fick vi vår mjölk därifrån. Hennes man Sigurd var farfars bror.

För mig är Bodträsk by, Vitvattnet, Kalix och alla släktingar där något speciellt och jag har varit tillbaka dit några gånger i vuxen ålder.

Det jag tror gör att det känns så speciellt är nog att när man kommer dit upp är allt så annorlunda mot hur det var hemma i Stockholm. Det är verkligen landet, grusväg, bondgårdar, ängar, hölador mm och i vår stuga är det inte något rinnande vatten utan vi hämtar dricksvatten från brunn och disk och tvättvatten från sjön. Vi värmer vårt vatten i en stor tunna och har en bastu vid sjön. Vi brukar grilla och röka fisk. På dasset får vi göra våra behov. Blåbär, lingon och hjortron plockas i skogen, fisk fiskas i sjön och i älven. Vi slåss med mygg och knott. Vi badar och tvättar oss i sjön.  Ett paradis som min farmor sa.

image

image

image

image

image

Jag är glad över att när jag och Mattias var upp på höstlovet 2012 träffade vi Edit. ❤

Förutom det meddelandet om hennes bortgång är den ena katten hemma sjuk 😦 Får se hur hon klarar sig.

Till råga på allt åskade det ….

En reaktion på ”Inte alla dagar som är toppen

  1. Nej Annelie det är inte alla dagar som man får vara glad. Så fint du har skrivit om Edit och *Sigurd.
    Jag känner också en tomhet även om det är många år sen som jag var hos dom.
    Men jag hade många fina år där uppe om somrarna.
    Hoppas nu att Skrollis blir bra.

Kommentera

