Besök Ålands Fotografiska museum

Besök Ålands Fotografiska museum

I min lilla by finns ett museum som jag verkligen rekommenderar, det är Ålands fotografiska museum som ligger i Pålsböle skolans lokaler. Det är ett museum som rymmer allt! Är fullt med fotografisk historia men även historia om både ljud och film. Ägarna är Olle och hans fru Benita. Man får sig en privat tur med Olle (tack för visningen) och han är full av all den historia som ryms inom de här väggarna. Man märker att han brinner för det här, han vill verkligen förmedla all sin kunskap och det är intressant och roligt. Man kan tillbringa hur mycket tid som helst på det här museumet, till och med längre tid än vad jag tillbringade på det stora Fotografiska i Stockholm. Jag fick många AHA-upplevelser och jag tror inte många vet om att svenskarna är inblandade i månutflykten och att det ligger kvar några svenska saker på månen. Det får du veta när du besöker museet och det är kul.

image

Jag rekommenderar alla att ta sig en tur till Pålsböle och ett besök på Ålands Fotografiska Museum, hittar ni inte hör av er till mig så tar jag er dit 🙂

Anledningen till att jag tog mig dit just i dag var att det pågår en utställning där av en fotograf som heter Marcus Boman. Det visade sig att han är en släkting till min man och vår son och eftersom jag älskar att fotografera och även att titta på andras fotografers verk så tog jag kontakt med honom och han kom upp till museumet och jag fick en privat visning och det var intressant att höra om hans fotografier. Tack för den visningen! Vill nu bara ut och fotografera…är så glad att jag har fått upp min mac så jag kan jobba med de bilder jag har.

Efter bägge visningarna så blev jag bjuden på fika av Olle och Benita och hade en mycket trevlig pratstund med dem om allt mellan himmel och jord. Det blir inte sista gången jag går upp dit, behöver inte kanske titta på museumet varje gång men för en fika. Benita gör smycken och säljer dem i museet och även hon har en utställning i korridoren på skolan, en utställning av parfymflaskor. Enorm samling och jag hittar många av mina favoriter och även sådana som har varit mina favoriter men inte är det längre. Det var många minnen som kom upp när man tittade på utställningen 🙂

2 timmar var jag borta så min son började nog undra vart jag tog vägen… 🙂

En reaktion på ”Besök Ålands Fotografiska museum

  1. Visst är det ett ställe som man verkligen vill återvända för att både se och lyssna på Olle.
    Vi var där tidigt i höstas så det ska bli kul att gå dit igen och se om han har något nytt att berätta.
    kram mor

Kommentera

