Det här med att bo i ett annat land

Det här med att bo i ett annat land

Man tänker inte på att man bor i ett annat land eftersom alla pratar svenska och allt är på svenska.. nästan.. Det är inte förrän man börjar ta kontakt med myndigheter så inser man att man inte är i Sverige. Det är annorlunda och mycket är på finska. Även om man ska beställa något från nätet så är det mycket som är på finska. Man får gissa sig till eller använda google översätt.

När jag satte in simkortet i mobilen så var ALLT på finska. Jag förstod såklart inget och det blev en del googlande innan jag hittade vart jag skulle ändra språket till svenska. Det är charmigt! Flyttar man från Sverige så ska det inte vara som i Sverige, det ska vara annorlunda, det ska kännas att man inte är i Sverige. Det mesta är positivt!

I förra veckan fick jag ett mail från Mariehamns stad, jag hade sänt in en intresseanmälan dit i januari men kunde inte då ta någon anställning på en gång eftersom jag bodde i Sverige och höll på med körkortet. De hörde nu av sig och undrade om jag bodde på ön nu. Ja svarade jag men körkortet är inte klart. Det spelade ingen roll, de ville träffa mig. Nu har jag träffat dem.. och i stora hela så verkar det som jag kommer ha jobb snart. Det kommer hänga på om den person som jag ska vara personlig assistent hos accepterar mig men gör hon inte det så kändes det som de ändå kommer försöka hitta något annat åt mig, antingen som personlig assistent eller inom hemtjänsten som timanställd. För mig passar det här bra eftersom jag måste vara fri så jag kan ta det där förbannande körkortet 😉 Det kändes bra.

Sökte ett annat jobb i dag, ansökan gjordes på nätet.. på en finsk sida… gissa vad jag gjorde.. jo googlade.. så nu hoppas jag att allt blev rätt 😉 Det är nu när man snart börjar arbeta som det verkligen känns att man bor här. Spännande!

0Y9A3720 kopia

En reaktion på ”Det här med att bo i ett annat land

  1. Annelie det låter så fint och härligt att du har funnit dig tillrätta i ditt nya land.
    För det är ju som du säger inte bara att flytta och tro att allt ska vara som det man är van vid.
    Kramar från mor

Kommentera

