Kronisk värk

Kronisk värk

Har skrivit om det förut men återkommer till det igen, dels för nya vänner och nya läsare men också en för en påminnelse för alla i min närhet men nästan mest för mig själv, jag är SJUK…även om jag oftast inte känner mig sjuk.

I dag hamnade jag på botten med en smäll. Det kan bara komma, stor skillnad från 1 timme till en annan, vilket är tragiskt…svårt att planera. Jag kan vakna och må toppen och se fram emot något jag ska göra på eftermiddagen och när eftermiddagen kommer vill jag bara gråta och gå och lägga mig full med värktabletter. Det är min vardag men jag försöker oftast att fullgöra det jag har lovat och oftast mår jag bra av det.

Att leva med fibromyalgi innebär värk, värk i stort sett hela kroppen, det innebär en sjuk trötthet och man kan sova nästan hur mycket som helst men man vaknar lika trött som man var när man gick och la sig. Det innebär att man tappar minnet, man ska säga något men tappar orden. Man är fumlig och klumpig, balansen kan strula.

Magen strular, den bubblar och gör ont. Ibland tål den inte för mycket sött eller för mycket fett.

Men det värsta är att man känner sig inte som alla andra, man orkar inte. Just nu har jag en massa som pågår i mitt liv och det är minst 2 saker för mycket för att jag ska orka. Det är bara positiva saker men det spelar ingen roll det är för mycket.

Om ni har någon i er närhet som har värk och ont, tänk på det då och då. Det är jobbigt för den sjuke att behöva påminna om det. Ge inte den sjuka dåligt samvete för att den sjuke ställer in igen, försök lösa det, kom med förslag så att den sjuke kan orka göra det som är planerat, kanske en annan tid på dagen, en annan plats, hämta upp den sjuke osv. Det behövs så lite.

En reaktion på ”Kronisk värk

  1. Min älskade dotter jag lider med dig.
    Jag skulle så gärna vilja vara i din närhet och ge dig den värme och uppmuntran när du känner dig dålig.
    Men det är så att du är för långt bort.
    Känn i alla fall att jag tänker på dig.
    Kramar min älskade dotter.
    Mor

Kommentera

