Begravning

Begravning

I lördags var jag på Åland på begravning. Det var Mattias pappas gamla moster som hade somnat in. Hon blev 94 år gammal och hon var klar och pigg ända in till sin sista dag. Det var verkligen hennes kropp som blev för gammal. En underbar gammal kvinna och som det visade sig under begravningen att hon var vida känd i byn och närområdena där hon bodde. Hon var en aktiv kvinna och hon var författarinna. Hon har en hel del berättelser publicerade och hon skrev både noveller och dikter. Det var prästen som hade tagit fram alla fakta och han läste upp flera dikter under både begravningen och på begravningskaffet efteråt. Det var en varm och fin begravning. Hon kommer att vara saknad. Hon var som en farmor till min lilla Mattias, han var riktigt ledsen men så duktig han var. Jag är så att jag anser att barn ska få vara med på en begravning, särskilt när de är så pass stora så de är medvetna om vad som händer. Jag anser att det är min sons rättighet att få välja om han vill vara med eller inte. Att han ska få en chans att säga adjö. Han valde att vara med och han visade sin sorg på ett lugnt och moget sätt. Han är inte rädd att visa att han gråter men han gråter stilla och låter mig hålla hans hand och lägga en arm runt omkring honom.

 

Den väldigt vackra och gamla kyrkan där nu vår fina gammelmoster har sin vila tillsammans med sina systrar och sina föräldrar.

Bild

2 reaktioner på ”Begravning

  1. En underbar och vacker beskrivning av saknad och sorg men också
    uppskattning av en gammal familjemedlem. Jag tycker också, att barn
    efter en viss ålder visst skall vara med på begravning. Visa att det är
    helt OK att gråta, när man är ledsen och sen komma ihåg och tala om
    alla vackra minnen.

    1. Tack! Det är svårt att veta hur man ska hantera sorg och barn. Jag har nog alltid gått på magkänsla, man känner sina barn och vet nog hur de reagerar. Sedan har jag alltid sagt att känslor måste ut och då är det bra om de kommer när de är nya och inte ligger och lagras för då blir det mycket jobbigare.

Kommentera

