Barn och datorer

Barn och datorer

Min son älskar att spela Mindcraft, jag är lite överraskad och imponerad över honom. Barn i hans ålder är extremt duktig när det gäller att hantera datorn och liknande. Han skypar som om han inte har gjort något annat i hela sitt liv. Han kopplar fram samtal och kopplar ihop samtal till gruppsamtal samtidigt som han spelar. Häftigt tycker jag och jag låter honom hållas. Även om jag har lite koll på vad han gör, skriver och vilka kontakter han har. Har pratat mycket med honom att han kan inte alltid veta vem han chattar med på datorn. Att han ska vara vaksam och säga till om det är något han känner att det inte är ok. Har sagt till honom att jag vill kolla ibland vad det är han skriver bara för hans egna säkerhet.

Men det är en sak jag reagerar på, om han fick så skulle han kunna sitta vid datorn från det han vaknar på morgonen till det han ska gå och sova på kvällen. Det får han inte och särskilt inte nu på sommaren när solen skiner och det är underbart väder ute. Men det verkar inte vara så för alla barn. Han har några som ringer honom tidigt på morgonen för att de ska spela, sedan så är de online hela tiden. Min son har visat mig att vissa av barnen är i stort sett online hela dagarna från tidig morgon till sen kväll. Har de inga föräldrar eller är det så att föräldrarna tycker det är skönt att barnen sitter vid datorn så de slipper engagera sig? På sommaren när solen skiner borde de inte vara ute och leka, cykla, bada? Det känns inte alls bra! Det kan inte vara bra, dels fysiskt men även psykiskt. Det är viktigt att barn umgås med varandra utanför datorn, att barn rör på sig. Är ganska säker på att i framtiden kommer det finnas många barn med värk i kroppen på grund av att de har suttit för mycket vid datorn. Övervikt hos barn kommer också bara öka.

Nä gå ut med barnen, lek med den, rör er tillsammans med dem. Engagera er med dem, läs sagor, studera saker tillsammans. Vakna upp!!!

En reaktion på ”Barn och datorer

  1. hej! Kul att du hittat tillbaka till bloggande.. 😀

    Ja , det är klart att det är viktigt med uteliv. Att få känna gräs, sand och solens värme mot huden.

    Jag säger ifrån till sonen. Och han kommer ut. Förstår inte heller ungar som bara sitter inne. Kan det vara andra problem i bilden?

    Mobbning? Dem vågar sig inte ut?

    I vårt fall kunde det ha varit så. Men jag sa till rektorn på skolan inför sommarlovet. En gång till så blir det polisanmälan! Och sedan dess har det varit lugnt. Sonen gick ut sjuan.

    Ha det underbart.. ❤ Q.

Kommentera

