Real Life med Yohanna i Las Palmas

Real Life med Yohanna i Las Palmas

Denna vecka ska det handla om smaker..

Och jag kan börja med att berätta att jag var omöjlig när jag var liten… jag var så svår med mat… Jag åt inte kött om det inte var älgstek, jag åt inte blodpudding…..eller det kanske är lättare att skriva vad jag åt och tyckte om… Älgstek med potatismos, stuvade makaroner och stekt korv, mammas HEMMAGJORDA (Inga mamma scans köttbullar här) köttbullar och pannbiffar, köttfärsås och spagetti, fiskbullar i hummersås, torsk med potatismos… De var nog allt….

Att bli bortbjuden på mat eller att äta på restaurang var min stora marddröm… det fanns inget jag tyckte om…Jag åt inte ens hamburgare eller pizza…jag tyckte inte om potatis..jag kunde äta det tillsammans med något annat men jag kunde aldrig stoppa in bara en potatisbit… Jag var till och med inne på att bli vegetarian och bara äta grönsaker…men det skulle nog bli lite ensidig matkost.. då jag åt typ bara tomater, gurka och paprika.

Smörgåsar gillade jag men det skulle bara vara smör på eller prickig korv.  Messmör och kaviar gick an, men leverpastej eller ost ratade jag. Det fanns en ost som jag tyckte om och som fortfarande är min favorit och det är Herrgårdsosten..

Jag glömmer aldrig när jag väntade min äldsta son och var i Chile.. Där fanns nästan inget som jag tyckte om.. De visste inte hur de skulle göra med mig eftersom jag dessutom var gravid.. De tyckte jag var tokig som åt tomater med lök och mjölk med chokladpulver till frukost… I dag skulle det vara annorlunda.

Har det blivit någon förändring??? Jo… det har det… jag har lärt mig att äta en massa saker…kyckling, lax, leverpastej, hamburgare, pizza (men jag tar gärna bort så mycket jag kan av osten), nästan alla grönsaker, bönor, köttsoppa, kött (kan jag äta men jag väljer bort det om det finns något annat) Nu äter jag nog det mesta.. men jag är fortfarande petig när det gäller kött.. det får inte finnas en enda seg eller konstig sak i köttet…Jag vågar dessutom att testa nya smaker..

MEN det finns några saker jag aldrig i hela mitt liv kommer att äta och det är räkor(de har jag testat), kräftor, musslor och andra sådana liknande maträtter. Sushi kommer jag inte heller stoppa i min mun eller rå fisk. ALDRIG! Jag kommer inte hellr att äta kalvsylta eller pölsa…inte i min närhet… de ger mig kalla kårar av dagar i matsalen i skolan när man försökte komma på hur man skulle slippa undan maten…

Min äldsta son är lik mig………

10 reaktioner på ”Real Life med Yohanna i Las Palmas

  1. 🙂 Vilket underbart inlägg 🙂

    När jag var liten skulle det ALDRIG i min värld funnits att jag skulle äta fisksoppa… Gud så äckligt jag tyckte att det var… Det har ändrat sig lite.. jag kan äta en fiskgryta om den är god 😉

    Ja det är väldigt mysigt när barnen fyller år 🙂

    Ha en fin kväll

  2. Så intressant att läsa. Ja tänk att barn ska vara så svåra på maten. Som tur är så går det ju över, eller brukar i alla fall 😉 Du verkar ju ha lite restrektiva smaker fortfarande 😉 Och det är så intressant att läsa om.
    Tänk så olika vi är.
    Återkommer med sammanställningen.

    Hälsningar
    Yohanna

  3. Oj! Jag var nog också lite petig med maten förr, därför jag blev demivegetarian bl a. Senap var hemskt och ost likaså, men plötsligt vid 20 så gillade jag det helskarpt istället 🙂

    Synd du inte gillar räkor, som är såå gott och som du kunde ha njutit av igår om du inte märkt vad det var…. 😀 Tur wrapsen var god innan räkorna!

    Kram o ha en härlig söndag

    1. 🙂 ja det hade jag gjort.. men tyvärr… så satte sig allt på tvären så fort jag kände smaken… Tur att det var så långt ned som räkorna kom, då hann jag äta upp nästan allt 🙂 KRAM

Kommentera

