Mina paradis

Mina paradis

Helgen som var tillbringade jag på Åland med familjen. Min mans mamma är från Åland och vi brukar åka över då och då för att titta till hans moster och umgås med våra vänner. Helgen var underbar, solen sken från en klarblå himmel och det var skönt ute. Det blev en massa god mat, bastubad, prat och skratt. Åland är ett av mina paradis, ett ställe som jag skulle kunna tänka mig att flytta till. Det är inte en så stor ö och man har nära till vatten och hav nästan överallt. Mariehamn är en liten och mysig stad.

Norrland är ett paradis också för mig, jag tillbringade mina barndomssommrar i en liten by som heter Bodträskby långt upp i norr. Min pappa är född där uppe och min farmor kallade stugorna där för paradiset och det kan jag inte mer än hålla med om.

Sedan finns det ett ställe till som ligger mig varmt i hjärtat och som jag drömmer om att flytta till, Gran Canaria, mitt vinterparadis. Jag har ännu inte varit ned en sommar men det skulle vara underbart.

Sedan finns det två ställen till som jag skulle kunna tänka mig att bo på, det ena är Gotland och det andra är Danmark.

Som ni märker är det mycket hav där jag vill bo. Det gör mig avslappnad, att sitta på en strand eller en klippa och bara slappna av, lyssna på havet, titta på vattnet, och känna vindarna. Det spelar inte någon roll egentligen vad det är för väder, att sitta och titta på ett hav som stormar är en häftig känsla, en sådan kraft och makt vattnet har. En dag hoppas jag att jag bor närmare havet, vart spelar kanske inte någon större roll men jag vill kunna ta en promenad ned till havet och stranden.

13 reaktioner på ”Mina paradis

  1. Det är det jag alltid sagt. Du och jag kan inte vara släkt. Jag HATAR havet. Det bara blåser och är kallt. Nä tacka vet jag att sitta i skogen, höra på fåglarna och hur det susar bland löven. Se hur en räv springer över stock och sten i jakten på en skogsmus.

  2. Vilka fina paradis du har, Annelie! Åland har jag missat, förutom nån gång i 15-årsåldern när vi klev av någon timme innan båten gick tillbaka igen… Gotland är jättefint och Norrland likaså, men havet är verkligen underbart. Jag älskar också att sitta och titta ut över det, ett slags meditativt tillstånd 🙂

    Ses!

    Kram

  3. Ja det är mysigt att bo nära havet. De ger en lugn på ngt sätt.

    Ja oj vad doft & minnen hör ihopa nu när man börjar tänka.
    Ja den första killen man hade, då var det mysigt att känna doften långt efter på ja som i ditt fall en tröja eller en kudde. Mys

  4. Ja Åland är vackert men att bo där.. Nej tack! 🙂
    Det är jag väldigt klar med!!
    Född och uppvuxen där räcker för mig 🙂

    Men jag åker dit och hälsar på mina föräldrar och är alltid glad när jag får åka tillbaka till Sthlm 🙂

    Ja alltså jag måste ju säga att PR underkläder verkar vara helt fantastiska.. får nog lov att testa lite till jag med 🙂

Kommentera

