Veckans Real Life hos Yohanna

Veckans Real Life hos Yohanna

Lukter och minnen..

Yohanna har som veckans Real Life lukter, dofter och minnen. Vad betyder dofter för en, har jag några speciella minnen kopplade till särskilda dofter..

Doften av Hamiltons blandning är ett kärt minne för mig, ett minne är när jag och brorsan sitter vid köksbordet i stugan uppe i Norrland med pappa och han stoppar sin pipa med Hamiltons blandning och sedan tänder han sin pipa och drar några bloss. Det är barndom…tillsammans med doften av bastun. Varje år dagen innan vi skulle åka upp till stugan i Norrland så brukade vi bada bastu på pappas jobb. Jag och brorsan fick alltid en flaska med läsk, sedan satt vi i bastun och försökte vara den som orkade sitta där inne längst.

En annan doft som jag bara älskar är när man snusar en alldels ny liten bebis i nacken, en som bara är några timmar gammal.

Här är min yngsta son när han bara var någon dag.

Jag har hur många minnen som helst som jag kan koppla till dofter, tex en kille som jag var kär i hade en sådan underbar parfym, jag vet inte vad den hette men den finns fortfarande för jag kan ibland känna den när jag är ute bland folk och då får jag lite minnen 🙂 och jag tycker den luktar lika gott fortfarande.

Doften av en postorderkatalog är också ett minne, ett minne även detta från sommarstället uppe i norrland. Vi var alltid där i slutet av juli och in i augusti, och i slutet av juli kom alltid postorderkatalogerna med posten och min farfars bror fick våran post och jag fick alltid deras postorderkatalog och det var lika spännande varje gång att riva bort plasten och sedan öppna den nytryckta katalogen, den hade en speciell doft.

För mig så betyder dofter en hel del, och jag har bra doftsinne och känner dofter riktigt bra. Det finns både goda dofter och så finns de där som bara får en att må illa. Ett sådant minne har jag från när jag var gravid med sista sonen. Då var jag extrem, vissa dofter klarade jag inte ens av. Ett av dem var när min man skulle vara snäll och lagade mat, så fick han för sig att han skulle ha i bacon i köttfärssåsen.. jag vände i dörren, jag klarade inte av den doften. En annan doft som jag inte klarade av var ett diskmedel, minns inte vad det var för doft eller märke men jag var tvungen att köpa ett annat diskmedel 🙂

6 reaktioner på ”Veckans Real Life hos Yohanna

  1. Ja detta med tobak kommer jag också ihåg, när min farfar stoppade pipan. Det doftade verkligen farfar!<3 Och det där med postorderkatalogen…det hade jag glömt, men precis som du skriver var det en speciell doft!=)
    Må så jättegott!
    Kram Kram!

  2. Vi hade en ”extrapappa”, en snäll granne, när vi var små som rökte pipa med den tobaken, än i dag är det den enda rök jag tycker luktar gott!

Kommentera

