Att cykla på Gran Canaria

Att cykla på Gran Canaria

Varje gång jag åker runt på Gran Canaria, oavsett om jag åker bil eller buss så ser jag dessa tävlingscyklister överallt. De verkar inte vara rädda för något, de tar sin plats på den smala vägbanan och bilarna får lugnt acceptera det (även om de inte gör det) Jag har tidigare inte hört att någon cyklist har skadat sig men så läste jag det här : http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/article14265658.ab Hon måste ha haft ren tur att hon överlevde. Det är inte någon lugn trafikrytm på ön utan de kör som att alla äger vägen. Värst tycker jag nästan är när de är i bergen och cyklar, där är det kurvor hela tiden och branta stup. Bussarna brukar tuta i kurvorna men inte bilarna så det är inte lätt att veta vad som väntar bakom nästa kurva. Oftast kommer cyklisterna i stora klungor och när vi var ned nu senast så såg jag något jag aldrig har sett, det var en man som var förlamad i benen och satt i en cykel där han använde armarna istället för bena. Det som jag tyckte såg riktigt farligt ut var att han var nära vägbanan och var totalt oskyddad. När man cyklar på en vanlig cykel så syns man ju lite bättre än om man är tätt ned mot marken. Jag skulle inte våga cykla på ön, det räcker med att jag åker buss eller bil och ser ned rakt ned över stupen och det känns som bakändan av bussen hänger utanför väggrenen 🙂 Det pirrar ordentligt i magen.

 

    

14 reaktioner på ”Att cykla på Gran Canaria

  1. Hua….vad läskigt! Jag tycker det är läskigt här på somrarna där jag bor. Vägen är smal och den enda som går till Skaftö, vilket ju är ett semesterparadis för många. Så semestertrafiken är tuff och tät. Då är det inte kul att vare sej, gå, cykla eller köra bil. Då känner man sej minst sagt liten…..
    Och detta som du visar….hade aldrig vågat!
    Må så jättegott!
    Kram Kram!

  2. Ja, fy! Skulle aldrig våga cykla där! Det räcker ju att våga sig upp i en bil..ha..ha..!! Stigs kusin har varit på en cykelresa till GC inför Vätternrundan. Han sa att Vätternrundan inte är något mot att cykla där. Längtar dit så mycket nu! Kram

    1. Förstår inte heller att de vågar. Tänkte när jag var där nere nu att jag aldrig har läst om någon olycka och så kommer jag hem och läser om det…

      Fast jag precis har varit där så längtar jag också…. när åker ni? kram

  3. Ja, jag kämpar på här..men är nog inte ens i närheten av dina prestationer 🙂
    Du är så duktig! Åh…vad roligt att uppträda…lite nervöst kanske..eller??
    Jo, jag har redan resfeber…ha..ha..!! (någonstans runt 70 dagar)

    1. Tack 🙂

      Ännu är jag inte nervös men jag lär nog bli det. Som tur är det bara tre låtar och vi ska reptera två timmar innan 🙂 Jag hoppas att någon i min familj är där och fotar 🙂

      Resfeber tycker jag nästan att man får så fort resan är bokad och betald 🙂

  4. Jag skulle aldrig våga cykla där! Jag är orolig när jag cyklar i vårt lilla samhälle. Kan ju bero på att jag inom loppet av ett år först blev påkörd själv av bil när jag cyklade, men klarade mig relativt bra båda gångerna, och sen var först på plats vid en annan kollision cykel bil, där vi fick ringa efter ambulans för cyklisten var rejält skadad. Efter det året är jag en mes när jag cyklar….

    1. Nej vad hemskt! Jag hoppas att cyklisten blev ok efteråt. Jag var först på plats också en gång vid en cykelolycka men där var det en omkullcykling på en gångväg och pojken hade ingen hjälm. Men han klarade sig nog utan större skada. Jag var där tills både mamma och ambulans kom. Jag är riktigt försiktig när jag cyklar, älskar att cykla och cyklar ofta men jag håller mig gångvägar och cykelvägar. Arbetar inne i stockholm city och där är det många som cyklar i biltrafiken….

Kommentera

