Vill tillbaka till Gran Canaria….

Vill tillbaka till Gran Canaria….

Efter en härlig vecka nere på min favvö Gran Canaria kom vi hem i fredags men så fort jag kom ut från flygplatsen så ville jag vända tillbaka och ta nästa flyg tillbaka till ön. Och den känslan är ännu starkare i dag, både jag och yngsta sonen blev förkylda och har varit sängliggande hela veckan.

Lillkillen var tre år när han sist var nere på Gran Canaria och han minns inte så mycket av den resan, han minns i stort sett det vi har berättat och det han har sett på foton, så han var riktigt spänd på att åka ned. Vi hade hyrt bil på flygplatsen så vi behövde inte trängas på några transferbussar. Det var en underbar känsla att sitta i bilen och åka ned till södra delen, himlen var klarblå och luften var varm.

Denna gång blev boendet i Maspalomas, där har jag aldrig bott förut. Hotellet låg mitt i golfbanan i Maspalomas och det var en bra bit ned till havet men eftersom vi hade bil så gjorde det inte så mycket. Det var ett riktigt mysigt bungalows hotell och det låg i ett riktigt lugnt område. Det första lillkillen gjorde var att slänga av sig kläderna och sedan ut till poolen.

Eftersom det var trettonhelgen som är en stor högtid på Gran Canaria så var alla affärer stängda, så det blev att vi handlade lite bröd och yogurt i snabbaffären som låg på hotellområdet. Middag åt vi på restaurangen som hade grillbuffé denna kväll. Den var sådär då jag inte är så enormt förtjust i kött, men de hade en god tomatsoppa, massa grönsaker så mätt blev jag. Lillkillen var enormt förtjust i tomatsoppan så han åt flera tallrikar med det.

Innan solen gick ned så tog vi en tur till Maspalomasöknen och det var med stor förväntan jag släppte lös lillkillen där. Han älskar sand och här är ju en enorm sandlåda….

  

På lördagen blev det först San Fernando för att handla in lite matprodukter, det är så himla kul att gå i deras matbutiker med ett helt annat sortiment och bra mycket större också. Jag började prata med en spanjorska vid yogurtavdelningen och även vid charken, det är så härligt när man kan språket. När vi hade handlat så åkte vill tillbaka till hotellet och gjorde i ordning lite matsäck och sedan tog vi kustvägen ned till Puerto Mogan, där sken solen och det var riktigt varmt. Skönt var det också att lillkillen inte hade någon känsla av att bli åksjuk.

Sedan så rann dagarna på , vi hann göra en massa härlig saker som en heldag uppe i bergen, en dag i Las Palmas och så dagar vid stranden. Vädret var toppen hela veckan, klarblå himmel och sol och värme. Det enda negativ var att det blåste så himla mycket vid vårat hotell. På onsdagen kom dessutom en Calimavind in från Afrika så det var sand i luften. En annan sak som jag aldrig har sett där nere var maneter,sista dagen vi var till Puerto Mogan så var det rödflaggat på grund av starka stömmar och så kom det in manter hela tiden så livvakterna hade en hel del att göra då de gick och samlade upp dem.

Det var inte så roligt att åka hem….det känns som att man är hemma där. Om jag bara visste vad man skulle jobba med så skulle jag nog inte fundera så mycket utan då skulle jag flytta ned.

       

  

2 reaktioner på ”Vill tillbaka till Gran Canaria….

  1. Åh så härligt att se en massa bilder härifrån och skönt att höra att ni hade det bra.
    Ja tråkigt att vi inte hann att ses, men om jag tolkar din text rätt så dröjer det inte länge förens du är på G ner igen 😉

    Hälsningar
    Yohanna

Kommentera

