Försäkringskassan-Arbetsförmedlingen

Försäkringskassan-Arbetsförmedlingen

Jag måste bara göra ett inlägg om sjukförsäkringen och vad som händer med någon som inte får fortsatt tidsbegränsad sjukersättning. Jag är en av dem. Jag har fibromyalgi och lite annat och jag hade tidsbegränsad sjukersättning till 1 oktober i år. Vet att jag är inte sjuk nog för att få förtidspension och det är inte heller något jag vill ha. Men sjuk är jag och mitt arbete som handläggare är inte det bästa arbetet för mig. Lägg sedan på de dagliga resor jag har till och från mitt arbete så är det ännu mindre ett bra arbete för mig.

Eftersom det är nya regler och förändringar så har jag fått en chans till att verkligen komma tillbaka till arbetslivet. Jag har arbetat 50% ett tag och i och med de nya förändringarna så blev jag inskriven på arbetsförmedlingen på 50% från och med 1 oktober. Det visar sig vara något som jag tror på. Det har stått väldigt mycket skit om de förändringar som har blivit, jag har inte läst något positivt. Så nu tänkte jag lägga in en röst åt det positiva hållet. Jag tror på de här förändringarna, jag tror på att efter att man har varit sjukskriven så länge som man kan hos Försäkringskassan så ska man slussas över till Arbetsförmedlingen för att utreda vad/om det finns ett annat arbete på arbetsmarknaden eller andra arbetsuppgifter som man kan klara av.

När jag läste om det här innan det blev aktuellt för mig så trodde jag att man bara fick vara tre månader hos Arbesförmedlingen och att man sedan skulle återgå i heltidstjänst hos sin arbetsgivare. Men så är det inte, så länge jag har a-kassa dagar kvar och de ser att det finns en möjlighet att man kan klara av ett annat arbete eller andra arbetsuppgifter så får man vara kvar. Har man ett heltidsarbete som jag har så söker man tjänstledigt på den del som man inte kan arbeta på.

Nu har jag inte hunnit utforska allt de kan erbjuda mig på Arbetsförmedlingen men jag har ändå haft en chans att få arbetsträna hos min arbetsgivare med andra arbetsuppgifter. Så jag vet att med en liten ändring av arbetsuppgifter så kan jag arbeta längre dagar. Nu ville de inte ha mig på 75% utan de ville ha mig på heltid och det klarar jag inte så då fick jag inte fortsätta, men bara vetskapen att jag kan.. är ju helt underbar.

Min handläggare på Arbetsförmedlingen är helt underbar och det känns som att hon kommer göra allt hon kan för att hjälpa mig. På det senaste mötet så frågade hon mig vad jag allra helst ville jobba med om jag kunde och fick välja. Jag sa vad jag tycker om att göra och hon blev eld och lågor  och menade att det kunde de ordna praktikplats åt mig, men det skulle vi inte undersöka förrän efter 1 januari 2012 för fram till sista december så är det min arbetsgivare som gäller när det gäller praktikplats.

Så fram till dagens datum vill jag ge tummen upp    för min chans jag får hos Arbetsförmedlingen och jag är glad över att jag inte kan få mer sjukersättning. Jag tror att det här passar alla som har någon liten arbetsförmåga, men de som inte har det, då är det här inte något bra för dem utan då ska de vara med förtidspension, så jag kan förstå all kritik det här nya har fått, men det jag inte kan förstå är varför det inte har stått något om dem som det här faktiskt fungerar för.

2 reaktioner på ”Försäkringskassan-Arbetsförmedlingen

Kommentera

